Obchod, alebo Marketing? Večný „boj“ vo vnútri firmy, kto a čo bude mať prednosť. Samozrejme, že dôležité sú oba a fungujú ak sú v symbióze. Jeden spolu s druhým, nie proti sebe.
Preto sú pre mňa nepochopiteľné akékoľvek interné boje a snažím sa obom stranám vysvetliť, že vzájomná spolupráca a dopĺňanie sa je to, čo potrebujú. Pri týchto rozhovoroch som odhalil, že napätie kto z koho vytvára okrem rôznej príslušnosti k oddeleniam najmä nepochopenie základných pojmov. Áno, čudovali by ste sa, koľko profesionálov vo veľkých firmách a na vysokých postoch v tom nemá jasno. Preto keď som zbadal v knihe „Brand“ základné pojmy, rozhodol som sa ich mierne vylepšiť, najmä zjednodušiť a prinášam vám ich:
PRODUKT | ZNAČKA |
Produkt vlastní funkčné teritórium: niečo robí | Značka exituje vo vašej mysli: niečo znamená |
Produkt je založený na niečom hmotnom: je to väčšie, rýchlejšie, trvácnejšie… | Značka je založená na asociácách: vyvoláva vo vás určité pocity |
Produkt/Služba rozširuje možnosť výberu: „Aké topánky si kúpiš?“ „Kam pôjdeme na kávu?“ | Značka zjednodušuje výber: „u Baťu“ „niekam na Lavazzu“ |
Produkt môže byť rovnaký ako konkurenčný: „MP3 prehrávač sa dodáva so slúchadlami“ | Značka odlišuje „ja mám MP3 s bielymi slúchadlami, mám iPad“ |
Ako funguje výbertoho vášho produktu a jeho nákup?
V podvedomí nemáte produkty, máte tam značky. Ak vyšlete podnet, podvedomie pošle vizuálne predstavy, zvuky, chute či zážitky spojené s nejakou značkou, ktorá sa môže spájať vo vašej hlave s konkrétnym produktom, ale to už nastupuje racionalizácia a porovnávanie funkčných atribútov produktu s danou predstavou. Na sebe to zmeráte len veľmi ťažko, ako chcete vedome merať podvedomie? Spoľahnite sa prieskumy a spotrebiteľské testy, všetci predsa poznáte story o Pepsi a Cole, jedna je chutnejšia druhá predávanejšia.
Nie? Tak si pozrite toto video.
Takže čo ďalej, obchod či marketing?
Osvedčilo sa, keď si spolu sadnete, ujasníte si to a navrhnete ako budete spoločne postupovať – marketéri navrhnú ako sa vymedzíte voči konkurencii a produktári to podporia funkčnosťou produktu. Aby fungovala aj emocionálna zložka výberu a následne aj jeho racionálne potvrdenie. Potom predáte viac, častejšie, viacerým a snáď aj drahšie.
Nebojujte, spolupracujte!